Lumenition

Ontsteking systemen
Motor toerbegrenzer
Magnetronic systeem
Motorsport Bougie- en Bobine kabels

LUMENITION ONTSTEKING SYSTEMEN

Deze vervangen contactpuntontstekingen en sommige elektronische systemen. Ze voorkomen problemen met contactpunten die kunnen leiden tot:
• Moeilijk starten.
• Verlies van vermogen.
• Hoog brandstof verbruik.
• Ruig stationair lopen.
• Slecht accelereren.
• Snel afslaan.

Installatie van het Lumenition systeem is even eenvoudig als het monteren van contactpunten. Er zijn geen modificaties nodig. Normaal gesproken wordt de installatie uitgevoerd binnen 5 kwartier. Mocht u ooit weer gewone contactpunten willen hebben - bijvoorbeeld om de auto in orginele staat terug te brengen, dan is dat geen enkel probleem. Eenmaal gemonteerd heeft het systeem geen enkel onderhoud meer nodig en vraagt het geen enkele na-afstelling van het ontstekingstijdstip.

Hoe het werkt:
In plaats van het gebruik van een mechanische contactset, gebruikt Lumenition 3 belangrijke basiselementen:

1. Een optische schakelaar (gemonteerd in de verdeler)

Een infrarood licht wordt ontvangen door een silicone foto transistor. Deze lichtstraal wordt onderbroken door een kunststof "vlinder" die op de verdeleras is gemonteerd en een onderbrekerblad heeft voor elke cilinder. De vlinder wordt niet belemmerd door licht, vuil en dampvorming. De optische schakelaar is op dezelfde verdelerplaat gemonteerd als waarop de contactpunten waren bevestigd, zodat vacuum- en centrifugaalvervroeging onveranderd blijven.

Er zijn 2 optische systemen:
Het optronic systeem
Het performance systeem

2. De krachtmodule (PMA 50 of PMA 60)

Deze module ontvangt de elektronische puls van de optische schakelaar en gebruikt een interne "high power Darlington" transistor die de bobine aanstuurt. De exacte plaats van de "vlinder" bepaalt het ontstekingstijdstip; de contacthoek wordt bepaald door de breedte van de onderbrekerbladen op de vlinder. Alle Rover p4/p5/p6 modellen gebruiken de PMA50 module.

Classic style montagebeugel (MK006)
Als het onmogelijk of "esthetisch" onverantwoord is om in de beplating van auto's te boren om de Lumenition ontstekingsmodule vast te zetten

Geen nood!
• De beugel wordt onder de bobine geplaatst, op exact dezelfde montagepunten als die van de bobine.
• De module wordt op deze beugel geplaatst, zodat de module boven/tegen de bobine ligt.
• Beugel is goudkleurig gegalvaniseerd: roest niet, "good looks"

3. De verdeler montageset (FK series)
De optische schakelaar moet op een exacte positie in de verdeler gemonteerd worden. Dat gebeurt met behulp van een speciaal gefabriceerde montageset (beugels, schroeven, hoezen, rubber thules enz.). In vrijwel alle gevallen hoeven er geen permanente wijzigingen plaats te vinden in de verdeler. Voor de montage is geen speciaal gereedschap nodig. Omdat elke verdeler van binnen anders is, is voor vrijwel elk type verdeler een aparte montageset nodig. Er zijn sets leverbaar voor Lucas, Bosch, Ducellier, Motorcraft, AC Delco en vele andere merken.

Enkele voorbeelden:
• Lucas 22D/23D/25D 4&6 cilinder = montageset FK116.
• Rover V8 met Lucas 35D8 verdeler = FK114.
• Rover 6 cilinder met Lucas 25D6 verdeler = FK116.
• Rover 4 cilinder met Lucas 25D4 verdeler = FK116.

Kijk in het montagesetoverzicht of er ook voor uw ontsteking een montageset leverbaar is.

Montagesetoverzicht (FK series)

naar boven

MOTOR TOERENBEGRENZER (ERL-V)

Geeft complete protectie maar laat de motor het volledige vermogen leveren totdat het ingevoerde maximum toerental bereikt is. De begrenzer is voornamelijk ontworpen om motorschade te voorkomen, bijvoorbeeld bij het missen van de juiste versnelling. Het gepatenteerde karakter van de begrenzer ligt aan zijn mogelijkheid om overslaan van de bougievonk te voorkomen onder elke omstandigheid. De toerenbegrenzer kan gemonteerd worden op elke motor met een "inductietype" ontsteking (zowel contactpunt- als elektronische ontsteking). Dit systeem kan niet gebruikt worden in combinatie met een multivonk-, magneet- of vliegwieltype ontsteking.

Voordelen van de toerenbegrenzer
• Volledige protectie tegen overtoeren van een motor.
• Protectie tegen overslaan van een vonk zodat motorschade wordt voorkomen.
• Variabele/Instelbare begrenzing.
• Makkelijk te monteren (3 draden).

naar boven

HET MAGNETRONIC SYSTEEM (MTK)

Voordelen van het magnetronic systeem:
• Beter starten.
• Voorkomt verdelerslijtage.
• Beter brandstof verbruik.
• Onderhoudsvrij.
• Geen permanente modificaties nodig.

Leverbaar voor:
Bosch 009 & 0231-170 verdelers (MTK001)
Lucas 22,23,24,25D4 verdelers (MTK003)
Lucas 22,23,24,25D6 verdelers (MTK005)
Lucas 43,44,45,48,54,59D4 verdelers (MTK007)
Lucas 43,45,48,54,59D6 verdelers (MTK009)

naar boven

LUMENITION MOTORSPORT BOUGIE- EN BOBINE KABELS

Lumenition biedt een compleet leveringsprogramma van 8 mm. siliconen bougie- en bobinekabels die volgens de zwaarste (autosport)normen ontworpen zijn. Om u maximale flexibiliteit te geven, zijn ze zowel los als in sets leverbaar.

Voordelen van de Lumenition bougiekabels
• Blijven altijd flexibel tussen -50 en +260 graden Celsius.
• Sillicone hardt niet uit, scheurt en breekt niet, zodat vocht geen kans krijgt om misvonken te veroorzaken.
• Sillicone is bestand tegen brandstof, olie en zuren.

Klik op een automerk om te zien of er Lumenition bougiekabels van uw auto leverbaar zijn.
alfa romeo audi bmw citroen daihatsu fiat ford fso honda hyundai isuzu kia lada lancia mazda mercedes mitsubishi nissan opel peugeot renault rover saab seat suzuki talbot toyota triumph volkswagen volvo

Lumenition bougiekabelklemset
• Een ideale manier om de dikke 8 mm. bougiekabels netjes te ordenen.
• Over elkaar liggende bougiekabels kunnen in enkele gevallen storingen veroorzaken.
• De set bevat 3 kunststof klemmen die 2, 3 en 4 kabels netjes naast elkaar houden.
• Leverbaar in rood (ICR001) en blauw (ICB001).

naar boven

Meer weten over dit onderwerp?
Bel (033) 257 14 00 of stuur een mailtje naar: