Veel gestelde vragen

Ieder type auto heeft zo zijn eigenaardigheden. Geen wonder dus dat bepaalde vragen steeds weer aan ons gesteld worden.

Hieronder treft u daar een bloemlezing uit aan. Heeft u een vraag die hier niet beantwoord wordt, stuur die dan  naar

"Een tijd geleden stond in de Viking een verhaal over het verroesten van een Dion elleboog in de achterwielophanging van een Rover P6. Wat is een Dion elleboog, waar is deze gemonteerd, wat is het gevolg van een overmatig verroeste Dion elleboog, en wat is de oplossing?"

"Ik weet dat er verschillende Rover V8 versies zijn, met verschillende compressieverhoudingen. Wat is compressie verhouding, welke verhoudingen zijn mogelijk, en waar is de aanduiding te vinden op het motorblok?"

"Het monteren van een gasinstallatie in een Rover is de laatste tijd erg interessant aan het worden, kunt u daar iets meer over vertellen? Moet bijvoorbeeld de cilinderkop aangepast worden?"

"Wat zijn nou de beste banden die leverbaar zijn voor de P4, P5 en P6 modellen?"

"Ik heb eens gehoord dat "vapourlock" mogelijk is bij Rovers, wat is vapourlock, wat is de oorzaak en wat is de oplossing?"

"Hoe kan ik de wegligging van mijn Rover optimaliseren?"

"Hoe verbeter ik het remmen?"

"Ik vind het gaspedaal zo onduidelijk reageren?"


Een tijd geleden stond in de Viking een verhaal over het verroesten van een Dion elleboog in de achterwielophanging van een Rover P6. Wat is een Dion elleboog, waar is deze gemonteerd, wat is het gevolg van een overmatig verroeste Dion elleboog, en wat is de oplossing?

Dion ellebogen zijn grote krommingen, die net achter de beide achterwielen gemonteerd zijn en die de Dion "tube" bedienen. Op de Dion elleboog is het wiellagerhuis bevestigd, waarin de aandrijfas draait. De zwakte van deze ellebogen is onderaan te vinden, waar ze aan de onderste draagarm gemonteerd zijn met een lange bout. Door roest is het mogelijk dat de Dion elleboog afbreekt van de draagarm en dat daardoor het wiel in de wielkast "verdwijnt", en de draagarm op de grond ligt. Dit afbreken is zeer incidenteel gebeurd en een goed APK-keuringsstation zou deze ellebogen bij uw auto gecontroleerd moeten hebben door middel van demontage van de achterwielen. Indien afgekeurd, zou de elleboog vervangen moeten worden door een goed exemplaar. Indien u nog twijfels heeft, kunt u altijd bij ons langs komen om de ellebogen bij ons (gratis) te laten beoordelen.

naar boven


Ik weet dat er verschillende Rover V8 versies zijn, met verschillende compressieverhoudingen. Wat is compressie- verhouding, welke verhoudingen zijn mogelijk, en waar is de aanduiding te vinden op het motorblok?

Kort gezegd is de compressieverhouding van een motor de verhouding van de ruimte boven de zuiger wanneer deze onderaan in de cilinder is, vergeleken met de ruimte boven de zuiger wanneer deze boven in de cilinder staat (compressieruimte). De Rover V8 motor is leverbaar geweest in o.a. de volgende compressie verhoudingen: 10.5:1, 9.75:1, 9.25:1, 8.25:1en 8.13:1 De 10.5 motoren werden gemonteerd in de Rover P5B en vroege P6 modellen, 9.75 en 9.25 werden geleverd in latere P6-en en SD1's, 8.25 en 8.13 in MGB's en Range Rovers. Er kan gezegd worden dat met de verhoging van de compressie verhouding het vermogen van de V8 motor stijgt; bijvoorbeeld 10.5:1 (184pk) 9.75:1 (170pk). De compressie-aanduiding is bij 10.5 (P5B motoren) achter de linker cilinderkop te vinden, op het motorblok, vlak bij de kickdown kabel. (wanneer u voor de auto staat, betreft het de rechter cilinderkop). Bij alle andere motoren is de verhouding vlak bij de oliepeilstok op het cilinderblok te vinden, net onder de cilinderkop.

naar boven

Het monteren van een gasinstallatie in een Rover is de laatste tijd erg interessant aan het worden, kunt u daar iets meer over vertellen? Moet bijvoorbeeld de cilinderkop aangepast worden?

Het is een fabeltje dat de cilinderkoppen van een V8 motor aangepast moeten worden, klepzittingen en kleppen in de cilinderkop zijn dermate goed van kwaliteit dat dit niet hoeft. Wanneer er onverhoopt toch problemen zijn ontstaan, zijn er vraagtekens te zetten bij de rest van de motor.
Bij Rover 4 en 6 cilinder motoren ligt het verhaal even iets anders.
Er zijn veel Rovers met een 4 of 6 cilinder in Nederland die rijden op autogas, zonder dat deze zijn aangepast.
Ook deze motoren zijn goed bestand tegen gas, alleen vraagt het onderhoud meer aandacht. Regelmatig kleppen stellen is een vereiste.
Bovendien is het aanpassen van een 6 cilinder duur, omdat de 6 cilinder
gebruik maakt van zijklep techniek, waardoor de uitlaat kleppen en -zittingen niet in de cilinderkop gemonteerd zijn, maar in het cilinderblok.

Wanneer u aan een autogas installatie denkt (of erover twijfelt!), houdt u dan rekening met de volgende aspecten:

  1. Een gastank is groot en neemt veel (koffer)ruimte in beslag.
  2. Een gastank is zwaar en het overmatig doorveren van de achterveren is mogelijk, maar wel goed te verhelpen met behulp van andere veren.
  3. Een motor op gas verbruikt meer brandstof dan op benzine, een verbruik van 1:6 is haalbaar.
  4. Een verbranding van gas in de verbrandingsruimte van een motor heeft een sterkere bougievonk nodig, een elektronische ontsteking is enorm aan te raden.
  5. Er zijn enorm veel gasinbouw stations, met elk een andere kwaliteit, service, nazorg en garantie, hierbij geldt meestal dat goedkoop duurkoop is.

naar boven


Wat zijn nou de beste banden die leverbaar zijn voor de P4, P5 en P6 modellen?"

In ons bedrijf "zweren" wij bij MICHELIN banden. Een Rover kan enorm comfortabel rijden, een eerste vereiste is echter de bandenkeus. Wij monteren op de rover P4 en P5 modellen de MICHELIN 185 HR 15 XVS -p, waarbij de -p aanduiding de stootrand aanduidt. Voor de P6 modellen is de MICHELIN 185 HR 14 MXV -p de beste keus, ook weer met stootrand.

naar boven


Ik heb eens gehoord dat "vapourlock" mogelijk is bij Rovers, wat is vapourlock, wat is de oorzaak en wat is de oplossing?"

Vapourlock is dampbelvorming in de benzineleiding, waardoor de brandstofpomp geen of te weinig benzine naar de carburateur(s) kan verpompen, met als resultaat dat de motor kan uitvallen. Bij klassieke Rovers gebeurt dit incidenteel bij buitentemperaturen van meer dan 25 graden Celcius, en meestal bij de v8 motoren (P5B en P6B). De directe oorzaak is de ligging van de benzine leiding; deze ligt naast de (hete) versnellingsbak en het oliecarter. Een preventieve oplossing is het isoleren de leiding ter hoogte van de versnellingsbak, richting de benzinepomp. Een effectievere oplossing is het monteren van een elektrische benzinepomp in de motorruimte of bij de benzinetank.
Bij montage in de motorruimte moet de pomp de brandstof aanzuigen, waardoor weer luchtbellen kunnen ontstaan. Bij montage onder de tank wordt de leiding onder druk gezet met benzine, waardoor vapourlock helemaal geen kans meer krijgt. De elektrische pomp is in "serie" te zetten met de originele mechanische pomp, waardoor het mogelijk wordt de elektrische pomp pas te gebruiken ten tijde van problemen. Auto's die rijden op gas hebben geen last van vapourlock.

naar boven


Hoe kan ik de wegligging van mijn Rover optimaliseren?"

De bandenkeus is al besproken, wat ons bij het volgende brengt. Binnen ons bedrijf vinden wij dat schokdempers enorm ondergewaardeerd worden met betrekking tot veiligheid, comfort en wegligging. De meeste Rovers hebben nog de oude, originele schokdempers, ze zijn dus meestal meer dan 25 jaar oud.
Schokdempers zijn ook aan slijtage onderhevig, maar omdat ze heel geleidelijk slijten, is de achteruitgang van de kwaliteit nauwelijks te constateren. Wij leveren zowel afstelbare SPAX als KONI schokdempers. Een ervaring vanuit de autosport is het aanpassen van spiraalveren van de P6. Door nieuwe, stuggere veren te monteren is de wegstabiliteit enorm te verbeteren. Het is ook mogelijk deze veren hoger te laten maken, waardoor doorgezakte auto's op gas weer op normale hoogte komen.

naar boven


Hoe verbeter ik het remmen?

Een relatief goedkope ingreep als het verversen van remvloeistof en het vervangen van de oude remslangen, is een enorme verbetering voor het remcomfort. Remvloeistof heeft de eigenschap niet "samenpersbaar" en "hygroscopisch" te zijn. Hygroscopisch wil zeggen dat de (rem)vloeistof water aantrekt, waardoor het mengsel samenpersbaar wordt, en de remdruk verslechterd.

naar boven


Ik vind het gaspedaal zo onduidelijk reageren?"

Het gasstang mechanisme van een P6B is onderhevig aan slijtage waardoor rubber lagerringen zelfs kunnen verdwijnen, met speling als gevolg. Om beter het gas met het pedaal te doseren leveren wij een modificatie met een "echt" lager, om meer "gevoel" met de achtcilinder te krijgen.